Sociálna filozofia J. Locka
		
		
		
		Popis:
		Úvod by bolo najvhodnejšie venovať vysvetleniu pojmu prirodzeného práva, ako kategórie, ktorá hrá snáď najdôležitejšiu úlohu u Locka, ale aj u ďalších teoretikov tejto tematiky. Lockova politická teória vyrastá z tejto náuky o prirodzenom práve.   Snáď najtriviálnejšie je možné pojem vymedziť ako právo ktoré vyplýva z ľudskej prirodzenosti nezávisle od akejkoľvek zákonodarnej moci. Nezávisí od štátu, ale pramení z rozumu a ľudskej prirodzenosti.  Prirodzené právo je teda „výraz akýchsi odvekých a neodlučných vlastností človeka ako spoločenskej a morálnej bytosti“ ((3), s. 288) , ktoré sa formujú už od čias starogréckej filozofie. Už sofisti rozlišovali možnosť niečoho čo je dané prírodou a niečoho čo je dané ľudskými ustanoveniami (morálnymi zásadami, právnymi predpismi). Prevažuje teda naturalistické poňatie človeka, ktorý patrí do prírody. V rámci rímskeho práva bolo prirodzené právo vymedzené ako právo prislúchajúce nielen človeku, ale každej živej bytosti. Kresťanské náboženstvo človeka denaturalizovalo a vyňalo z prírody. Ako to najvyššie a nadprírodné človeku vnútilo  stredovekého Boha. Až obdobím renesancie a teda obdobím „znovuzrodenia človeka“ sa navrátil naturalistický obsah. Pri sekularizácií bol jedným z hlavných prostriedkov vo sfére sociálnej filozofie pojem prirodzeného práva.
		
        
    
    Kľúčové slová:
		
		  		  John Locke
		  		  Sociálna filozofia
		  		  prirodzené právo
		  		
		
				
 
 
 
 
 
  O súboroch cookie na tejto stránke
  Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.