Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Klasifikácia porúch správania z psychologického hľadiska

«»
Prípona
.doc
Typ
prednášky
Stiahnuté
77 x
Veľkosť
0,3 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
881
Posledná úprava
19.06.2017
Zobrazené
2 061 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
KLASIFIKÁCIA PORÚCH SPRÁVANIA Z PSYCHOLOGICKÉHO HĽADISKA

Pri klasifikácii porúch správania z psychologického hľadiska ide o disharmóniu-rozvrátenosť a instabilitu-nepokoj osobnosti v oblasti sociálnej sféry, potom o instabilitu so sklonmi k asociálnemu až antisociálnemu správaniu.
Pri hodnotení je vždy dôležitý sociálno-etický faktor, a to v tom zmysle, že správanie jednotlivca s poruchou osobnosti je v priamom rozpore so spoločenskou konvenciou-spoločenskou zvyklosťou, ustáleným spôsobom a morálkou.
Pretože pod pojmom psychopatia rozumieme osobnostné anomálie alebo dokonca abnormalitu, nepoužívame označenie psychopatie pre detský vek, ale hovoríme o ťažkovychovávateľnosti. Košč/1982/ uvádza niektoré charakteristiky psychopatického vývinu: - nejde o mentálnu retardáciu, ani o preukázateľnú encephalopathiu (mozgovú chorobu rozličného pôvodu) v zmysle LMD, ani neurózu či psychózu (poruchu duševnej rovnováhy) - ide o relatívne trvalú disharmóniu-rozvrátenosť a instabilitu-nepokoj osobnosti, -určité známky psychopatie sa objavujú už v detstve a postupne narastajú s vekom, - prejavuje sa predovšetkým správaním, ktoré nerešpektuje ustálené spoločenské normy. Dnes je potrebné kriticky zhodnotiť uvádzané skutočnosti a prispôsobiť formuláciu charakteristiky súčasným trendom, najmä pokiaľ ide o používanie terminológie. Je potrebné ju zosúladiť s najnovšie používanou terminológiou, ktorá sa uvádza v MKCH-10. (ťažkovychovávateľnosť, porucha správania psychopatia, porucha osobnosti).

Kľúčové slová:

autizmus

sebapoškodzovanie

záškoláctvo

túlanie

negativizmus

toxikománia

krádež

poruchy správania



Obsah:
  • Klasifikácia porúch správania z psychologického hľadiska
    Typy porúch osobnosti
    Klasifikácia porúch správania zo symptomatologického hľadiska
    Klasifikácia porúch správania z vývinového hľadiska
    Poruchy správania u osôb s autizmom
    Poruchy správania z etiologického hľadiska
    Poruchy správania zo špeciálnopedagogického hľadiska

Zdroje:
  • Berne, E.: Jak si lidé hrají. Svoboda Praha, 1970
  • Brohm-Brunecký-Holub: Duševní vývoj dítěte a jeho poruchy. SZdN Praha, 1957
  • Buhler, K.: Nástin duševního vývoje dítěte. Přel. Fischerová-Hájková a Z. Steibitzová. Unie Praha, 1939
  • Drobný, I.-Drobná, M.: Biológia dieťaťa pre špeciálnych pedagógov I. a II. UK Bratislava, 2000
  • Ďurič, L.: Pedagogická psychológia. Jaspis Bratislava, 1991, 2. vyd.
  • Holub, V.-Švancara, J.: Neurosy v dětském věku z hlediska výskytu, etiologie a prevence. SZdN Praha, 1957
  • Hvozdík, J.: Psychologický rozbor školských neúspechov žiakov. SPN Bratislava, 1973, 2. vyd.
  • Chaloupka, L.: Etopedie. SPN Praha, 1986
  • Kondáš, O.: Klinická psychológia. Osveta Martin, 1980.
  • Kučera a kol.: Psychopatologické projevy při lehkých dětských encephalopatiích. SZdN Praha, 1961
  • Košč, L.: Mentálne funkcie u inadaptabilnej mládeže. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 1966, 2, s.37-56
  • Košč, L.: Poruchy učenia a správania. SPN Bratislava, 1975
  • Langmeier, J.: Psychická deprivace v dětství. Avicenum Praha, 1974
  • Lewin, K.: A Dynamic Theory of Personality. New York, 1935
  • Matějček, Z.: Psychická deprivace a delikvence. In.: Obtížně vychovatelná mládež. SPN Bratislava, 1970
  • Matějček, Z.: Psychologické sledování dětí v domovech se zvýšenou výchovnou péči. Čs. pediatrie, 1964, 19, s.21-56
  • Maslow, A.: Motivation and Personality. Harper bros, New York, 1954
  • Míček, L.: Nervózní děti a mládež ve škole. SPN Praha, 1961
  • Říčan, P.: Psychologie osobnosti. Panorama Praha, 1983
  • Smékal, V.: Příspěvek k teorii poruch osobnosti a chování dětí. In.: Sb. prací FF Brněnské univerzity, 1961
  • Sovák, M.: Nárys speciální pedagogiky. SPN Praha, 1977
  • Švancara, J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje. Avicenum Praha, 1980
  • Sýřišťová, E. a kol.: Normalita osobnosti. Avicenum Praha, 1973,
  • Syřišťová, E.: Speciální otázky psychologie. Psychologická a psychoterapeutická problematika schizofrenie. SPN Praha, 1968,
  • Trnka, V.: Děti a rozvody. Avicenum Praha, 1974
  • Vačková, K.-Jakabčic, I.: Psychológia pre doplňujúce štúdium, IRIS Bratislava, 1996
  • Vencovský, E.-Dobiáš, J. Psychiatrie. Avicenum Praha, 1979
  • Vodák, P.-Šulc, A.: Závady a poruchy chování v dětském věku. SPN Praha, 1964
  • Berne, E.: Jak si lidé hrají. Svoboda Praha, 1970
  • Brohm-Brunecký-Holub: Duševní vývoj dítěte a jeho poruchy. SZdN Praha, 1957
  • Buhler, K.: Nástin duševního vývoje dítěte. Přel. Fischerová-Hájková a Z. Steibitzová. Unie Praha, 1939
  • Drobný, I.-Drobná, M.: Biológia dieťaťa pre špeciálnych pedagógov I. a II. UK Bratislava, 2000
  • Ďurič, L.: Pedagogická psychológia. Jaspis Bratislava, 1991, 2. vyd.
  • Holub, V.-Švancara, J.: Neurosy v dětském věku z hlediska výskytu, etiologie a prevence. SZdN Praha, 1957
  • Hvozdík, J.: Psychologický rozbor školských neúspechov žiakov. SPN Bratislava, 1973, 2. vyd.
  • Chaloupka, L.: Etopedie. SPN Praha, 1986
  • Kondáš, O.: Klinická psychológia. Osveta Martin, 1980.
  • Kučera a kol.: Psychopatologické projevy při lehkých dětských encephalopatiích. SZdN Praha, 1961
  • Košč, L.: Mentálne funkcie u inadaptabilnej mládeže. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 1966, 2, s.37-56
  • Košč, L.: Poruchy učenia a správania. SPN Bratislava, 1975
  • Langmeier, J.: Psychická deprivace v dětství. Avicenum Praha, 1974
  • Lewin, K.: A Dynamic Theory of Personality. New York, 1935
  • Matějček, Z.: Psychická deprivace a delikvence. In.: Obtížně vychovatelná mládež. SPN Bratislava, 1970
  • Matějček, Z.: Psychologické sledování dětí v domovech se zvýšenou výchovnou péči. Čs. pediatrie, 1964, 19, s.21-56
  • Maslow, A.: Motivation and Personality. Harper bros, New York, 1954
  • Míček, L.: Nervózní děti a mládež ve škole. SPN Praha, 1961
  • Říčan, P.: Psychologie osobnosti. Panorama Praha, 1983
  • Smékal, V.: Příspěvek k teorii poruch osobnosti a chování dětí. In.: Sb. prací FF Brněnské univerzity, 1961
  • Sovák, M.: Nárys speciální pedagogiky. SPN Praha, 1977
  • Švancara, J. a kol.: Diagnostika psychického vývoje. Avicenum Praha, 1980
  • Sýřišťová, E. a kol.: Normalita osobnosti. Avicenum Praha, 1973,
  • Syřišťová, E.: Speciální otázky psychologie. Psychologická a psychoterapeutická problematika schizofrenie. SPN Praha, 1968,
  • Trnka, V.: Děti a rozvody. Avicenum Praha, 1974
  • Vačková, K.-Jakabčic, I.: Psychológia pre doplňujúce štúdium, IRIS Bratislava, 1996
  • Vencovský, E.-Dobiáš, J. Psychiatrie. Avicenum Praha, 1979
  • Vodák, P.-Šulc, A.: Závady a poruchy chování v dětském věku. SPN Praha, 1964