Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 034   projektov
0 nových

Teória masmédií - pojmy

«»
Prípona
.doc
Typ
študijný materiál
Stiahnuté
0 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
44060
Posledná úprava
19.02.2014
Zobrazené
1 246 x
Autor:
akademia.medii
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Agenda - setting:
Model procesu presadzovania určitých tém do verejného diskurzu a súčasne vylučovanie určitých tém z tohto diskurzu, ktorý prebieha vo vzájomnej interakcii troch agend (agendy verejnej, politickej, mediálnej). Ide tiež o hypotézu o vplyve, účinku médií na obsahy myslenia.
- Médiá sú schopné exponovať určité udalosti a súčasne určovať poradie dôležitosti exponovaných udalostí. Koncept sa opiera o proces gatekeepingu a vychádza z predstavy, že o pozornosť sa uchádza väčší počet tém, než koľko ich skutočne môže pozornosť pripútať. O tom, ktorá téma sa v tejto súťaži o postavenie uplatní, rozhoduje viacero faktorov, medzi nimi i médiá.
- Agenda - setting hľadá odpoveď na otázku prečo sa určitá informácia o niektorých témach stane súčasťou verejnej debaty a iná zostane nepovšimnutá, prečo je závažnejšia ako iné a pod. Každá z agend sa snaží presadiť vlastnú tému v súťaži s ostatnými agendami. Skúmanie a.-s. sa sústreďuje často do obdobia predvolebnej kampane.
- Výraz a.-s. sa prvý krát objavil v roku 1972 v článku Maxwella E. McCombsa.
- Skúmanie a.-s. sa vyvíja po viacerých líniách a metódach: kvantitatívna (vychádza z predstavy, že početnosť výskytu určitej témy v médiách vedie k ustanoveniu tejto témy vo verejnej agende) a kvalitatívna (o ustanovení témy vo verejnej agende rozhoduje spôsob spracovania témy a dobový, kultúrny, politický kontext).
- A.-s. sa uplatňuje najmä tam, kde dôjde k zreteľnému presadeniu určitých tém. K a.-s. patrí aj výskum verejnej mienky.

Cenzúra:
Cielený, inštitucionalizovaný a politicky podložený zásah štátnej moci do autorského zámeru či do informačného toku. V širšom slova zmysle: kontrola informácií určených na zverejnenie, štátny dohľad nad šírením mediálnych obsahov. Ide o nekonsenzuálny zásah do práv autorov a vydavateľov. Ide o potlačenie informácií a ideí považovaných za urážlivé, nemorálne, heretické, ohrozujúce národnú bezpečnosť.
Základné členenie cenzúry:
1. predbežná - preventívna je uplatnená pred zverejnením informácie.
2. následná - represívna sa uplatňuje po zverejnení informácie, patrí sem dohľad nad dielami dovezenými zo zahraničia.
3. priebežná - kontinuálna

Iné členenie sleduje či je cenzúrny zásah:
1. unikátny: mierený na jednu konkrétnu informáciu, dielo.
2. plošný: mierený na všetky diela nevyhovujúce určitému kritériu.

Zásah môže byť namierený proti:
1. komunikátorovi, autorovi
2. komunikátu, dielu
3. adresátovi

Podľa oblasti, v ktorej sa uplatňuje:
1. politická cenzúra
2. náboženská cenzúra
3. hospodárska cenzúra
4. mravnostná cenzúra

- S nástupom kresťanstva ako náboženstva západného sveta sa rozvinula kresťanská náboženská cenzúra. Knihy nevyhovujúce oficiálnemu výkladu boli zakázané. Najstarší doklad pochádza z r. 325, keď bol na koncile v Nice zakázaný Ariov spis Thalius. Prvý index zakázaných kníh vydal pápež Gelasios I. a v r. 1559 pápež Pavol IV. zoznam zakázaných textov po prvý krát zverejnil - Index librorum prohibitorum.
- Od vynájdenia kníhtlače sa stáva sloboda vyjadrovania politickou témou. O slobode tlače napísal spis Areopagitika John Milton v r. 1644. Ostro argumentoval pre slobodu slova a proti cenzúre. Základné východisko tvorila téza, že človek nemôže vedieť, čo je dobré bez poznania toho, čo je zlé.
- Sloboda prejavu je garantovaná čl. 17 Listiny základných práv a slobôd. Slobodu lova, tlače a médií, kontinuálne sledujú a mapujú nadnárodné organizácie: World Press Freedom Commitee.

Kľúčové slová:

masová komunikácia

teória masmédií

agenda - setting

diskurz

ikonoklazmus

hypertext



Obsah:
  • Agenda - setting:
    Cenzúra:
    Človek jednorozmerný:
    Čítanie preferované:
    Denotácia / konotácia:
    Determinizmus technologický:
    Diskurz:
    Eskapizmus:
    Epistemológia médií:
    Hypertext:
    Ideológia:
    Ikonoklazmus:
    Informácia, teória informácie:
    Infotainment:
    Kamera obscura:
    Komunikačný kanál:
    Kód:
    Kód digitálny:
    Komunikácia:
    Kultúrny priemysel:
    Konvergencia médií:
    Masová komunikácia:
    Mediálna logika:
    Mainstreaming:
    Médiá verejnej služby:
    Médium:
    Narácia:
    Objektivita spravodajstva:
    Paradigma / syntagma:
    Peoplemeter:
    Polysémia:
    Pragmatika:
    Prime time:
    Rating:
    Samizdat:
    Semiotika: /semiológia/
    Share:
    Simulakrum:
    Špirála mlčania:
    Tabloid:
    Talk show:
    Televízia:
    Mediálny trh a jeho typy:
    Duálny systém:
    Globálna dedina:
    Sekundárna viktimizácia:
    Watch-dog.role:
    Znak:
    Serialita:
    Video: