Etika v marketingu (Aristotelova etika, Etika v súvislosti s vývojom peňazí, Etika a podnikanie...)
Seminárna práca17 s. / 1. roč. / doc
Etika ako taká, zohrávala, zohráva a aj bude zohrávať významnú úlohu v živote ľudí i celej spoločnosti, nevynímajúc marketing a ani iné odvetvia ekonómie, či hospodárstva.Spolu s vývinom spoločnosti sa vyvíjali aj základné etické princípy v živote človeka. Etika je komplikovaný spoločenský jav zasahujúci do všetkých oblastí ľudského života. Bez etiky, úcty k človeku a rešpektovania jeho základných práv, nemožno očakávať úspech ani v hospodárskom živote.Rozhodujúcim faktorom podnikateľského úspec...
|
|
0,1 |
20x |
|
Úvod do vedy o politike - skriptá
Skriptá112 s. / 1. roč. / doc
Podobne ako celý rad spoločenských vied, aj veda o politike siaha svojimi gnozeologickými koreňmi hlboko do dávnej minulosti. Jej počiatky nachádzame už na začiatku procesov vyčleňovania činností spojených s organizáciou a riadením spoločnosti. Neboli to hneď ucelené teoretické koncepcie. Názory na riadenie a správu spoločnosti sa formulovali postupne, odrážajúc vždy konkrétny historický jav a stupeň rozvoja spoločnosti, až nakoniec priviedli k vytvoreniu samostatnej spoločenskej vedy o politike...
|
|
0,7 |
12x |
|
Idea verejnej predškolskej výchovy v starovekom Grécku a pedagogické myslenie o dieťati v starovekom Ríme
Seminárna práca11 s. / 2. roč. / doc
Kultúra starých Grékov a Rimanov je vrcholom rozvoja starovekej vzdelanosti a rozvoja výchovy. Myšlienka verejnej predškolskej výchovy vznikla v starovekom Grécku ako súčasť vtedajších filozofických a pedagogických náhľadov, ktoré boli odrazom hospodárskych, spoločenských i politických názorov a formy vtedajšieho štátneho zriadenia. Staroveké Grécko reprezentovali dva rozdielne mestské otrokárske štáty - Sparta a Atény. SpartaSparťania žili vojenským životom. Na čele štátu stáli dvaja králi a ra...
|
|
0,1 |
9x |
|
Antika a priama demokracia
Seminárna práca16 s. / 1. roč. / doc
Úvod
Od dôb staroveku ľudia permanentne rozmýšľajú o politickom systéme, v ktorom by boli jeho členovia politicky rovnocenní, kolektívne zvrchovaní, ovládajúci všetky funkcie, zdroje a inštitúcie, ktoré potrebujú, aby mohli vládnuť. Táto predstava a prax, ktorá ju uvádzala do života, sa objavila v prvej polovici piateho storočia pred naším letopočtom medzi Grékmi, ktorí výnimočne ovplyvnili svetovú históriu. Boli to práve Gréci, ale najmä obyvatelia Atén, ktorí svojou činnosťou spustili transfo...
|
|
0,1 |
6x |
|
Dejiny školstva, pedagogiky, výchovy a vzdelávania
Vypracované otázky64 s. / 1. roč. / docx
1. Dejiny pedagogiky - ich postavenie v sústave pedagogických disciplín, predmet, rozdelenie, funkcie, pramene, metódy výskumu. Význam štúdia dejín školstva a pedagogiky.Predmet dejín školstva a pedagogiky. Úlohou dejín školstva a pedagogiky je skúmať vznik a vývoj výchovno-vzdelávacích, a najmä školských inštitúcií a názorov na výchovu a vzdelávanie, objavovať zákonitosti vývoja výchovy a to v rozličných historických etapách vývoja spoločnosti a u rozličných geografických a národných celkov. De...
|
|
0,1 |
7x |
|
Myslenie (formy myslenia, druhy myslenia, inteligencia...)
Seminárna práca6 s. / 1. roč. / doc
Život človeka, no predovšetkým každodenná činnosť stavajú pred neho neustále nové a neodkladné úlohy a problémy. Na riešenie týchto problémov a úloh obyčajne nepostačuje odraz jednotlivých stránok skutočnosti, ale niečo, čo porovnáva a odlišuje, odhaľuje súvislosti a sprostredkujúce väzby a na základe vzťahu medzi bezprostredne zmyslove danými vlastnosťami vecí a javov odhaľuje nové. Myslieť znamená položiť si otázku, nájsť problém a riešiť ho. Myslenie vždy znamená riešenie nejakej úlohy na zák...
|
|
0,1 |
10x |
|
Filozofia človeka a spoločenského vývoja
Semestrálna práca8 s. / 2. roč. / pdf
Filozofia chce dať človeku všeobecný obraz sveta, ktorý špeciálne vedy približujú v osobitných, často od seba navzájom odtrhnutých fragmentoch ; filozofia chce ukázať miesto človeka v tomto svete, ako i jeho individuálne a spoločenské ambície a vývojové perspektívy. Tieto zámery filozofie vychádzajú v ústrety sklonom každého človeka. Ľudské sklony k filozofovaniu sú všeobecné známe. Ich výrazom je tzv. Životná, praktická filozofia, ktorú vyznáva takmer každý človek. Filozofia sa rodí v situácii,...
|
|
0,1 |
18x |
|
Porovnanie štátu - Aristoteles a dnešná doba
Seminárna práca13 s. / 1. roč. / doc
V dnešnej dobe, technicky vyspelej a modernej, je zaujímavé obrátiť sa spať a na chvíľu zabudnúť na rýchlo vyvíjajúcu sa spoločnosť. Občas sa priam žiada pozrieť sa na vnímanie ľudí minulých dôb. Nie však hocakých ľudí, ale na myšlienky jedného z najuznávanejších filozofov všetkých čias - Aristotela.Ako veľmi sa jeho myšlienky odlišujú od dnešnej doby? Ako veľmi sa zmenila spoločnosť? Je niečo z jeho vysoko oceňovanej knihy Politika aplikovateľné na štát a rodinu v dnešnej konzumnej spoločnosti?...
|
|
0,4 |
7x |
|
Aristotelove delenie spoločnosti
Semestrálna práca8 s. / 2. roč. / doc
„Dokonalým spoločenstvom je štát, ktorý je utvorený z viacerých obcí... (Aristoteles: Politika )
Aristoteles sa narodil v roku 384 p. n. l. v Thrákii na východnom pobreží Chalkidike. Nebol teda svojim pôvodom Aténčan. Obaja jeho rodičia pochádzali z rodín významných lekárov. V roku 367 vstúpil 17-ročný Aristoteles do Akadémie, kde zostal až do Platónovej smrti. Niekoľko rokov po tom sa stal na macedónskom dvore vychovávateľom Alexandra Veľkého. V roku 335 p. n. l. sa vrátil do Atén a založil tu...
|
|
0,1 |
20x |
|
Sociálna filozofia I. - podklady ku štátnicam
Študijný materiál52 s. / 5. roč. / doc
Filozofické a soc.-filozofické myslenie v antickom Grécku a Ríme jeden z hlavných zdrojov euroamerickej civilizácie a zvlášť soc.filozofockého myslenia je popri kultúre kresťansko-židovskej predovšetkým myšlienková kultúra starovekého Grécka a Rímapočiatky soc.filoz. myslenia v Grécku - prechod od rodového spoločenského zriadenia k mestským štátom polistvorcami úvah o podstate , pôvode spoločnosti, vzťahu občan a štát, povahe sociálneho poriadku boli okrem filozofov aj politici-Solón, Perikles, ...
|
|
0,6 |
15x |
|
Právna a politická filozofia - vypracované otázky ku skúške
Vypracované otázky24 s. / 1. roč. / docx
1. Predmet, funkcie a špecifickosť filozofie + Právna filozofia v štruktúre sociálnej filozofieFilozofia = „veda vied“Predmetom filozofie = skúmanie všeobecných znakov, súvislostí, javov tohto sveta, skúmanie samotného bytia = učí klásť si otázky = je štúdiom a interpretáciou spisov = je vyjadrením kultúry slobodného človeka, je súčasťou a hodnotou nášho životaSlovo filozofia - 1x použil Pytagoras, hovoril o nej aj Herakleitos , Sokrates dal tomuto pojmu jasnejší obsah „Filozofiu môžeme charakte...
|
|
0,1 |
54x |
|
Vypracované skúškové otázky - Filozofické a právne teórie
Vypracované otázky50 s. / 1. roč. / doc
Ukážka:1. Predmet, funkcie a špecifickosť filozofie. Právna filozofia v štruktúre sociálnej filozofieFilozofia ako vedná disciplína sa prezentuje ako pokus o súhlas alebo vytváranie nárokov na poznanie, ktoré ju robí vedeckou, morálnou, umeleckou, náboženskou atď. Predmetom filozofie je snaha viesť študentov k porozumeniu intelektuálnych problémov, analyzovať ich, kritizovať argumenty obsiahnuté v textoch, ktoré sa vzťahujú na tieto problémy. Učí ich klásť si otázky. Nie je len štúdiom a interpr...
|
|
0,5 |
42x |
|
Aristoteles
Prezentácia23 s. / 4. roč. / ppt
Hlavné záujmy: metafyzika, etika, politika, veda, kozmológia
Vplyvy: Pytagoras, Herakleitos, Parmenides, Sokrates, Platón
Ovplyvnil: každého, kto prišiel po ňom
ŽivotopisNarodil sa v malom mestečku Stageira, v Trákii-severné Grécko. Jeho otec Nikomach bol dvorným lekárom macedónskeho kráľa Amyntasa Macedónskeho, a vypestoval v malom chlapcovi záujem o život v prírode. Tento záujem ovplyvnil celé Aristotelovo myslenie a dielo. Jeho otec mu zomrel, keď mal 15 rokov, a tak dostal poručn...
|
|
1,4 |
29x |
|
Filozofická koncepcia človeka
Seminárna práca5 s. / 1. roč. / doc
1. Teoreticko-metodologické a pojmovo-kategoriálne otázky.Človek je bio-psyvho-sociálna predmetno-seba a svet meniaca bytosť.KREATIVITA, ZRUČNOSŤ, INŠTRUMENTALITA, SOCIÁLNY ROZMER, BYTOSŤ, ktorá sama vytvára svoje dejiny, KONEČNOSŤ - ohraničuje svoju dejinnosť - POMINUTEĽNOSŤ.PLATÓN - filozofovať znamená učiť sa umierať. Múdrosť spočíva v prijatí poriadku tohto sveta vyjadrenímAbsurditu smrti poprieme, keď ju pochopíme.AURÉLIUS - neexistuje človek, pre ktorého by smrť nebola po roku bližšie než ...
|
|
0,1 |
3x |
|
Filozofia a Etika (4 prednášky)
Prednášky94 s. / 1. roč. / rar
•Φιλοσοφία - pojem pochádza z gréčtiny a znamená lásku k múdrosti, potom filozof je priateľ múdrosti (filos=priateľ, sofia=múdrosť).Základom filozofovania je údiv.„Lebo kedysi aj dnes pobáda ľudí k filozofovaniu údiv... Kto sa pýta, pociťuje nevedomosť... A aby sme unikli nevedomosti, začali ľudia filozofovať...“ (Aristoteles) Dôsledkom je kladenie otázokPrečo je vôbec niečo? Prečo žijeme?Prečo sme neprestali?-pochybnosti ohľadom poznávania, hodnôt a neustála premenlivosť vo svete-vedomie smrti ...
|
|
0,4 |
16x |
|
Úvod do filozofie - staroveká filozofia
Prednášky27 s. / 1. roč. / doc
„Filozofia je zem nikoho, ktorá sa rozprestiera medzi vedou a teológiou a vystavuje sa útoku z oboch strán.“ Bertrand Russell.
Takto nelichotivo glosuje filozofiu významný filozof a matematik 20. st. B.Russell. Budem sa usilovať predstaviť vám filozofiu v trocha priaznivejšom a myslím aj pravdivejšom svetle - ako úrodnú krajinu konkrétnych vlastníkov: efektívnych hľadajúcich pravdu, riešiteľov najvšeobecnejších, tzv. „veľkých“ otázok človeka, ktoré si kladie ktokoľvek, kdekoľvek. A samozrejme, ...
|
|
0,2 |
21x |
|
Vypracované otázky z predmetu Filozofia
Vypracované otázky18 s. / 1. roč. / odt
0. Vývin filozofieAntická - Grécka filozofia = a) Raná gr. filozofia (Milétska škola, Eleátska škola, Pytagorovci, Atomisti, Sofisti, Herakleitos), b) Klasická gr. filozofia (Platón, Sokrates, Aristoteles), c) Poklasická gr. filozofia - helenisticko - rímska fil. (Stoicizmus, Epikureimus, Skepticizmus, Novoplatonizmus)2. Stredoveká filozofia: a) Patristika, b) Scholastika3. Renesančná filozofia 4. Novoveká filozofia : a) Novoveký racionalizmus, b) Novoveký empirizmus, c) Osvietenská novoveká ...
|
|
0,1 |
17x |
|
Etická teória cností a jej význam vo verejnej správe
Seminárna práca5 s. / 2. roč. / docx
Verejná správa je oblasťou, s ktorou človek prichádza do kontaktu počas celého svojho života. Keďže občan má kontakt s verejnou správou pravidelný, je potrebné aby zamestnanci verejnej správy vystupovali voči občanom profesionálne. Predstavitelia verejnej správy musia každodenne riešiť situácie, ktoré im so sebou prinášajú množstvo zodpovednosti a záväzkov. Zamestnanci verejnej správy by mali byť skupinou profesionálov, ktorých hlavným cieľom je poskytovať služby verejnosti a štátu v rôznych obl...
|
|
0,1 |
0x |
|
Dejiny antickej filozofie
Bakalárska práca9 s. / 3. roč. / docx
1 DEJINY ANTICKEJ FILOZOFIEZa účelom priblíženia danej problematiky sa budeme v nasledujúcej kapitole zaoberať obdobím, ktoré je považované za obdobie vzniku filozofie ako takej, v ktorom sa spolu s filozofiou začínala vyvíjať aj pedagogika. Staroveký filozofi hlboko a tvorivo premýšľajúci o dôležitých otázkach, priniesli nové myšlienky o tom, ako vznikol svet, čím sa zaslúžili o rozvoj vzdelanosti a ovplyvnili aj dejiny výchovy a vzdelania. Je zrejmé, že človek sa odjakživa zamýšľal nad zmyslom...
|
|
0,1 |
6x |
|
Základy pedagogiky - pedagogika ako veda o výchove
Skriptá17 s. / 1. roč. / doc
PEDAGOGIKA AKO VEDA O VÝCHOVE -spoločenskovedná disciplína. • Výchova, vzdelanie v každej oblasti • Rieši otázky výchovy a vzdelania Pedagogika je veda o výchove, skúmajúca podstatu a zákonitosti výchovy ako spoločenského javu. Výchova a vzdelanie nazývame aj EDUKÁCIA. Slovo pedagogika je gréckeho pôvodu: pais = dieťa, agó = vediem, riadim, pedagogické = umenie výchovy. Pedagogika sa delí na dve časti: 1. Metodická časť 2. Všeobecná teória výchovy
|
|
0,2 |
26x |
|
Úvod do etiky I.
Prednášky12 s. / 1. roč. / doc
ETIKA bola súčasťou filozofie (praktickej filozofie) už v gréckom staroveku.Úloha etiky - hľadať odpovede na praktické otázky života (ako a na základe čoho sa rozhodovať o konaní). Zaoberá sa tvorbou noriem a hodnôt, naším konaním a správaním sa.Pojem ETIKA - ethos - starogrécky pojem označoval miesto pastvy, stajňu, tam, kde žili zvieratá. Pojem je prenesený aj na život človek, bydlisko, príbytok ľudí. (Homér)V abstaktnom význame sa používa aj v zmysle pojmu „obyčaj, tradícia, zvyk, charakter, ...
|
|
0,1 |
29x |
|
Úloha ženy ako tvorkyne kultúry
Seminárna práca17 s. / - roč. / doc
K výberu témy ma viedla moja účasť na prednáškach z predmetu Dejiny atropologických koncepcíí na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre a s tým aj spojená povinnosť napísania seminárnej práce. Vybral som si dve historicko-časové obdobia. Je to obdobie Antiky a obdobie vzniku feminizmu v roku 1791. V mojej práci budem porovnávať tieto dve časové a aj historické obdobia. Žena v období Antiky nie je veľmi výrazná, je zatienená mužským svetom. Antická žena považovaná za „zlo“ celeho sveta. Lenže že...
|
|
0,1 |
6x |
|
Filozofia - kompletné prednášky
Prednášky42 s. / 1. roč. / doc
FILOZOFIA
Všetko môže byť predmetom filozofie, čo sa týka sveta okolo nás a človeka. Týmto sa zaoberajú i iné vedy, ale filozofia snaží sa ich zaradiť do všeobecných súvislosti, hľadá ich spoločný zmysel a spája výsledky jednotlivých vied v jednotný obraz sveta, svetotonázor.
Immanuel KANT na konci svojho života sa vyjadril, že svojim dielom chcel dať odpoveď na tri otázky :
Čo môžeme vedieť - čo máme vedieť - v čo smieme veriť
Ide totiž o otázky, ktorými sa zaoberal a zaoberá každý mysliac...
|
|
0,4 |
7x |
|
Dejiny európskeho politického a právneho myslenia
Vypracované otázky12 s. / 1. roč. / zip
Historický kontext• Gréci kolonizovali Stredomorie. Moreplavectvo a styk s inými kultúrami dali impulz k filozofovaniu.• Gréci sa organizovali v polis. Politický život bol konečným určením života.• Súperenie medzi aristokratickou Spartou a demokratickými Aténami.• Atény sú kolískou demokracie. Neexistovali v nej však záruky vlády práva, aké poznáme dnes.• Systém spoločenskej nerovnosti: Gréci, barbari, otroci.Mýtické myslenie• Mýtus je tradovaný príbeh, ktorého zmyslom je vysvetlenie prírodných ...
|
|
1,0 |
2x |
|
Klasická politická filozofia
Prednášky46 s. / 1. roč. / docx
TRADÍCIA V DEJINÁCH FILOZOFIE : ČÍNSKA, INDICKÁ, EURÓPSKA- tieto kultúry majú prvky, ktoré sa môžu prelínať => sú inšpiráciou pre súčasnosťA. ČÍNA
-
„ríša stredu“ (starovek) => ľudová demokratická republika (súčasnosť)
-
prešla historickým vývojom
-
jedna z najvyspelejších krajín (najmä : ekonomickým rastom)
-
izolovaný systém - no izolácia nenarušila progres krajinyNAJSTARŠIE DOBY...• poznačená náboženskými predstavami• vláda = stelesnenie Boha na zemi• syn nebies = Ti (mal ...
|
|
0,1 |
6x |
|
Úvod do logiky - vývoj logiky
Semestrálna práca7 s. / 3. roč. / doc
Na otázku „Čo je logika?“ neexistuje žiadna „jediná správna“ odpoveď. Na túto otázku môžeme odpovedať rôzne. Väčšina ľudí spája logiku len s logickým myslením, ani netušiac, že logika je vedná disciplína s bohatou históriou, ktorá je základom pre všetky disciplíny od politiky až po astronautiku. Od psychológie, ktorá sa tiež zaoberá ľudským myslením a odlišuje tým, že neučí ako myslenie skutočne prebieha, ale ako prebiehať má, aby viedlo k vedeckým poznatkom. Logika patrí k najabstraktnejším a a...
|
|
0,1 |
11x |
|
Aristoteles, Najlepší štát
Seminárna práca12 s. / 2. roč. / doc
Aristoteles, najväčší staroveký filozof, encyklopedický vedec ( polyhistor ) a zakladateľ logiky a mnohých ďalších špeciálnovedných odvetví ( psychológie, zoológie, meteorológie.. ) sa narodil v roku 384 p.n.l. v Stageire, v Gréckej kolónii v Trácii. Bol synom Nikomacha , lekára na Macedónskom kráľovskom dvore. V roku 367 p.n.l. vo svojich sedemnástich rokoch odchádza do Atén a stáva sa Platónovým žiakom. Zostáva v jeho spoločnosti dvadsať rokov. Po jeho boku mal možnosť spoznať a vypočuť si naj...
|
|
0,1 |
16x |
|
Dejiny ekonomických teórií - prednášky
Prednášky20 s. / 2. roč. / doc
Ekonomia vznika za Adama Smitha ako samostatna veda dielom Bohatstvo narodov v obdobi 18 stor. 1776 ked vyslo toto jeho dielo.Bolo to obdobie nastupu kapitalizmuPredhistoricke obdobie- prve poznatky o fungovani hospodarstva Obdobie antickeho grecka a RimaGrecko : Platon a AristotelesPlaton : - dielo Republika ( zaoberal sa otazkami statu, jeho podstatou a funkciami)- otazky vlastnictva, penazi, uverom, urokom, delbou prace- vymedzenie podstaty idealneho statu ( ciel zabezpecit vseobecne blaho)
|
|
0,2 |
11x |
|
Aplikovaná sociálna politika - poznámky z prednášky
Prednášky12 s. / 4. roč. / doc
Poznámky z prednášky s prof. Tkáčom z predmetu Aplikovaná sociálna politika
Aristoteles – Politika I. a II.
Európska sociálna kultúra /politika/ majú 3 základné zdroje. Vyplývajú z troch prameňov. Stojí na troch pahorkoch:
1. Antická filozófia
2. Rímske právo /ovplyvňujú dodnes sociálne právo/
/Subsídium – vojenské zálohy, ktoré udrú len vtedy, keď predné voje nestačia – subsidiarita/
3. kresťanstvo.
Moderné chápanie európskej sociálnej politiky:
1. Súčinnosť a spolupráca medzi národmi ...
|
|
0,1 |
19x |
|
Ekonomické myslenie staroveku
Seminárna práca9 s. / 1. roč. / doc
Ekonomické myslenie má viac než dvetisícročnú tradíciu. Nerozvinula sa hneď ako ucelená sústava poznatkou, ale aj tak predstavuje nielen historicky, ale aj teoreticky významnú súčasť iných vedných odborov, najmä filozofie. Cenný je predovšetkým myšlienkový prínos gréckych a antických filozofov, ktorých ekonomické názory sa považujú za teoretické východiská novodobej vedy. Nemáme žiadne doklady o existencií ekonómie ako vedy vo formalizovanej podobe. Ekonómia sa rozvíjala v rámci filozofie a ako ...
|
|
0,8 |
1x |
|
Rétorika - učenie o rečníckom umení
Referát12 s. / 1. roč. / doc
Rétorika bola v stredoveku tretie zo siedmych slobodných umení. Vznikla v starovekom Grécku pred viac ako 2000 rokmi ako dôsledok spoločenskej situácie. Každý plnoprávny občan mal právo vystupovať na verejnom zhromaždení či na súde. V tomto čase to bola súčasť stredného vyššieho vzdelania. Základom je grécke slovo RHÉSIS, čiže reč. Slovo RHÉTOR neznamená, ako by sa dalo predpokladať rečníka, ale majstra slova. Neskôr sa toto slovo používalo k označeniu človeka, ktorý vyučoval ostatných k umeniu ...
|
|
0,2 |
24x |
|
Aristoteles - životopis - Dejiny svetového divadla
Prezentácia6 s. / 1. roč. / doc
Prezentácia, čo referát na predmet Dejiny svetového divadla u prof. Lindovskej, rok 2008, VŠMUvhodný materiál na skúšu z prvého semestra - antika plus stredovekvhodné pre kritikov, režisérov, ale aj pre hercov, scénografov, manažérovvhodný materiál aj na bakalárske štátnice
|
|
0,1 |
2x |
|
Antická rétorika
Semestrálna práca13 s. / 3. roč. / doc
Rétorika sa v starom Grécku rozvinula do takej miery, že sa k nej vraciame dodnes a pojmy či kategórie, s ktorými pracovala, uplatňujeme i v modernej rétorike. Rečníctvo sa v Grécku chápalo ako umenie a práve z tohto dôvodu treba venovať viac porozornosti starogréckemu rečníctvu, rečníkom a starogréckej rétorike.
V semestrálnej práci sa zaoberáme antickou rétorikou, jej vznikom a vývojom.
Semestrálna práca je rozdelená na dve kapitoly, pričom prvú kapitolu venujeme vzniku rétoriky, ktorý sa d...
|
|
0,1 |
6x |
|
Výchova a vzdelávanie v otrokárskych despotciách - Grécko (600 - 338 pred Kr.)
Poznámky5 s. / 1. roč. / doc
Staroveké Grécko nebolo jednotným štátom. Mestá na pobreží mora a v údoliach hornatého vnútrozemia tvorili so svojím okolím mestské štáty (polis - obec, štát), ktoré mali osobitú správu. V 7.-6. storočí pred naším letopočtom zanikli zvyšky rodového zriadenia a upevnilo sa otrokárske spoločenské zriadenie. Šľachta a ostatní slobodní občania tvorili len nepatrnú menšinu obyvateľstva, ktorú často viac než desaťnásobne prevyšovala početnejšia trieda otrokov, ktorí mali celkom bezprávne postavenie. O...
|
|
0,1 |
26x |
|
Etika - stručné poznámky z prednášky
Poznámky5 s. / 1. roč. / doc
1.) Základné pojmy: Etika je náuka o dobre (základ teoretickej etiky). Pojem etiky je úzko spätý so spoločnosťou prostredníctvom vzťahu ľudí. Etika je odrazom spoločnosti. Pod etikou rozumieme ľudské vzťahy, kvalitu vzťahov. Etika je veda o systéme medziľudských vzťahov (morálka je objektom skúmania etiky).
Etika pochádza z gréckeho slova ETHOS - zvyk, obyčaj, mrav. Historické korene etiky pramenia v Grécku a Ríme.
Morálka (synonymum mravnosť?) je sústava pravidiel ľudského konania, životná pr...
|
|
0,1 |
23x |
|
Základy filozofie - poznámky z prednášok
Poznámky13 s. / 1. roč. / doc
- slovo F vzniklo v starom Grécku v 6. storočí v období rozkvetu gréckej spoločnosti - sofia = múdrosť; fileo = milovať => láska k múdrosti - F je jeden zo základných princípov osvojovania si svete človekom i seba samého Spôsoby osvojovania si sveta a seba v ňom - bežné každodenné vedomie - každý ma nejaký náhľad na svet, názor na svoje miesto v živote - „zdravý sedliacky rozum“ - rôzne druhy umenia - zobrazujú svet iným spôsobom - náboženstvo - istým spôsobom vykladá, že bol vytvorený bohom,...
|
|
0,1 |
37x |
|
Alternatívne školstvo
Seminárna práca19 s. / 2. roč. / doc
Predmetom pedagogiky je problematika výchovy, vzdelávania a výcviku detí a mládeže, čiže edukácie a skúmanie zákonitostí príslušnej edukačnej reality. Pedagogika patrí medzi vedy o edukácii, ktorými sú andragogika (veda o edukácii dospelých) ako aj geragogika (veda o edukácii starších občanov). Pedagogika patrí medzi spoločenské a humanitné vedy.
Základným cieľom pedagogiky je skúmať, zovšeobecňovať a formulovať edukačné zákonitosti, zdokonaľovať edukačnú prax a tak obohacovať všeobecný fond p...
|
|
0,2 |
6x |
|
Kritické myslenie - poznámky z prednášok
Prednášky7 s. / 1. roč. / doc
KRITICKÉ MYSLENIE Slovo filozofia je gréckeho pôvodu. Význam slova filozofia ( z gréckeho fileo - láska, sofia - múdrosť)= láska k múdrosti. V tomto význame ho prvý použil grécky filozof Pytagoras. Vraj kedysi takto zdôvodňoval vhodnosť názvu pre filozofiu: vlastniť múdrosť - to je vec bohov, kým ľudia sú schopní iba usilovať sa o múdrosť, milovať ju, nemajú nijakú šancu dosiahnuť úplnú, uzavretú múdrosť.
|
|
0,1 |
2x |
|
Fronesis ako praktická rozumnosť u Aristotela
Semestrálna práca5 s. / 2. roč. / docx
Vo svojej práci sa budem zaoberať pojmom fronésis ako praktickej rozumnosti u Aristotela v snahe pochopiť jej dôležitosť v morálnom konaní. Pomocou Aubenque-ovej interpretácie Aristotelovho diela sa budem snažiť dopomôcť si k vlastnej interpretácii. Taktiež sa pokúsim rozlíšiť pojem fronésis od pojmu sofia pretože Aristoteles až v neskoršom diele Etike Nikomachovej používa fronésis ako niečo čisto ľudské...
|
|
0,1 |
15x |
|
Vzťah k prírode v antickej tradícii
Referát11 s. / 1. roč. / doc
Malé prírodovedné pojednania sú súborom niekoľkých krátkych spisov, v ktorých sa Aristoteles zaoberá vzájomnými súvislosťami duševného a telesného života.
O vnímaní a vnímateľnom - prekladatelia a vydavatelia tento súbor zaraďujú na prvé miesto. Aristoteles tu hovorí, že jeho ďalšie výklady sa budú týkať najdôležiteších životných prejavov, ktoré sú charakterisktické buď pre všetkých živočíchov, alebo pre niektorých - najdokonalejších z nich: menuje vnímanie, pamäť, vznetlivosť, žiadostivosť,...
|
|
0,1 |
2x |
|