Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 033   projektov
0 nových

Učiteľská pedagogika

«»
Prípona
.doc
Typ
štátnicové otázky
Stiahnuté
12 x
Veľkosť
2,0 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
10241
Posledná úprava
13.11.2018
Zobrazené
1 807 x
Autor:
tweety
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Na Slovensku vznikli 2 univerzity
- 1635 Trnavská Univerzita mala 2 fakulty: filozofickú a teologickú. V roku 1667 pribudla právnická a 1770 lekárska fakulta - 1657
- Košická Univerzita mala 3 fakulty: filozofickú, teologickú a právnickú.

J. A. Komenský:
1, teória výchovy
2, didaktika
3, metodika vyučovania - hl. jazykov
4, učebnice

- školy majú byť dielňou svetla
- Jeho dielo štud. do detaily Ján Kvačala - informácií o jeho detstve je málo
- 10 oblastí
1. obdobie detstvo a šk. roky (*1592 - 1611)
2. obdobie akadémie ( 1611 - 1614)
3. obdobie činnosť a pôsobenie Přerove a Fulneku (1614-20)
4. obdobie život v ilegalite (1621-1628)
5. obdobie prvý pobyt v Lešne (1628 -1641)
6. obdobie cesta do Anglicka a práca pre Švédsko (1641 - 1648)
7. obdobie druhý pobyt v Lešne (PL) (1648-1650)
8. obdobie činnosť v Uhorsku, v Blatnom potoku (1650 - 54)
9. obdobie tretí pobyt v Lešne (1654 - 1656)
10 obdobie činnosť a pôsobenie v Holandsku (1656 - +1670)

Kľúčové slová:

pedagogika

psychológia

paralingvistika

didaktická analýza

vyučovací proces

didaktický výskum

výchova jedinca

vzdelávanie



Obsah:
  • 1.
    a) Historický význam J. A. Komenského a jeho prínos pre pedagogiku.
    b) Didaktika ako veda, jej predmet a vzťah k iným vedám.
    2.
    a) Význam kresťanských pedagógov ich prínos pre uplatňovanie kresťanských princípov vo výchovno-vzdelávacom procese.
    b) Metódy didaktického výskumu.
    3.
    a) Významní pedagógovia v slovenských dejinách a ich prínos pre rozvoj vzdelávania na Slovensku.
    b) Charakteristika vyučovacích koncepcií. Procesuálna a formálna stránka tradičných a reformných vyučovacích koncepcií.
    4.
    a) Činitele ovplyvňujúce vývoj človeka. Ich charakteristika, podiel a význam. Formácia - výchova, vzdelanie, vyučovanie.
    b) Prostredie vyučovania, mikro a makroprostredie.
    5.
    a) Etapy vo vývoji a výchove jedinca. Prvé a druhé obdobie vzdoru. Činitele biologické, psychologické, sociálne a náboženské.
    b) Možnosti využitia diferencovaného a skupinového vyučovania.
    6.
    a) Význam správne mravnej, pracovnej, citovej a rodičovskej výchovy pre formovanie osobnosti žiaka.
    b) Charakteristika vyučovacieho procesu, jeho podstata, gnozeologické, psychologické a logické základy vyučovacieho procesu, fázy vyučovacieho procesu.
    7.
    a) Základné výchovné činitele, rodina, škola, sociálne prostredie, podmienky výchovy.
    a) Vzťahy vznikajúce v priebehu vyučovania.
    8.
    a) Výchovné problémy vznikajúce z deformovaných podmienok. Typy nevhodného a nepodnetného prostredia a možnosti ich ovplyvnenia, či nápravy.
    b) Didaktická analýza učiva, cieľ vyučovania, všeobecný rozbor taxonómie cieľov.
    9.
    a) Základné otázky pedagogickej diagnostiky, proces diagnostikovania, metódy pedagogickej diagnostiky a hodnotenia žiakov.
    b) Plánovanie učebnej práce učiteľa, príprava učiteľa na vyučovanie, tvorivosť v jeho práci.
    10.
    a) Diagnostické testy, štandardizované, neštandardizované, typy testových úloh (validita, reliabilita, nedotatky).
    b) Obsah vzdelávania, učebné plány, osnovy, učebnice, kurikulum - obsah školskej edukácie, vzdelávacie štandardy.
    11.
    a) Súčasné vedecké chápanie pedagogiky, jej význam pre budúcu profesionálnu orientáciu učiteľa.
    b) Druhy školských kníh a požiadavky na učebnice.
    12.
    a) Systém pedagogických vie, príbuzné vedy a ich vzájomné vzťahy. Význam pedagogiky pri formovaní osobnosti.
    b) Procesuálna stránka vyučovania, vyučovacie zásady.
    13.
    a) Charakteristika základných pedagogických pojmov.
    b) Vymedzenie a klasifikácia vyučovacích metód, význam používania rôznych metód vo vyučovaní.
    14.
    a) Pedagogický výskum, cieľ, druhy, zdroje „bádateľstva“, informačný systém.
    b) Hodnotenie a klasifikácia vo výchovno-vzdelávacom procese, skúšanie, druhy skúšok, didaktické testy, možností využitia slovného hodnotenia na vyučovaní.
    15.
    a) Kvalitatívne a kvantitatívne metódy pedagogického výskumu. Validita, reliabilita, nedostatky výskumu
    b) Vyučovacie prostriedky, ich modernizácia, používanie didaktickej techniky vo vyučovaní. Použitie didaktickej techniky pri výchove a vzdelávaní detí s poruchami učenia.
    16.
    a) Preventívny výchovný systém D. Bosca - charakteristika základných princípov.Význam asistencie, hry, čistoty, prirodzených a nadprirodzených prostriedkov.
    b) Didaktické testy, štandardizované, neštandardizované, typy testových úloh.
    17.
    a) Charakterizujte pojem pedagogická komunikácia, jej funkcie a pravidlá. Roviny pedagogickej komunikácie. Účastníci pedagogickej komunikácie. Rozdelenie komunikácie.
    b) Metódy pedagogickej diagnostiky a hodnotenie žiakov. Otázky odmien a trestov, školská úspešnosť a neúspešnosť žiakov.
    18.
    a) Verbálna komunikácia v práci učiteľa, rozhovor a dialóg v pedagogickej komunikácii, druhy otázok v pedagogickej komunikácii, paralingvistika. Pygmalion a Golem efekt.
    b) Organizačné formy vyučovania, vyučovacia hodina a jej štruktúra. Tvorivý prístup k vyučovacej hodine. Domáca učebná činnosť žiaka.
    19.
    a) Neverbálna komunikácia v práci učiteľa. Druhy neverbálnej komunikácie.
    b) Výchovno-vzdelávací proces v kresťanskej škole. Problémové, programové a ďalšie spôsoby vyučovania a možnosti ich využitia.
    20.
    a) Vývinové trendy alternatívnych školských systémov u nás a v zahraničí, charakteristika a špecifiká rôznych moderných vyučovacích koncepcii a pojmov, napr. voľné písanie žiakov, pojmová mapa, autokorektívne karty, eurytmia, epochálne vyučovanie, slovné asociácie a pod.
    b) Aktuálne pojmy a úlohy didaktiky - modernizácia, racionalizácia, optimalizácia a efektívnosť vyučovania.