Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 034   projektov
0 nových

Determinácia vývinu osobnosti v celoživotnom cykle, zákonitosti psychického vývinu

«»
Prípona
.docx
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
5 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
41110
Posledná úprava
09.12.2012
Zobrazené
1 345 x
Autor:
saska.horkova
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Determinácia vývinu osobnosti v celoživotnom cykle
Človek neprichádza na svet s hotovými vlastnosťami, ale len s určitými predpokladmi, ktoré sa môžu, ale aj nemusia rozvinúť. V priebehu jeho života sa objavuje niečo nové, a niečo stráca alebo mení svoju podobu. Stáva sa zložitejším tak vnútorne (vzťahy medzi časťami organizmu), ako aj navonok (vzťahy medzi ním a jeho okolím), klesá jeho závislosť na okolí, stáva sa autonómnejším. Tento proces zmien štruktúry biologickej, sociálnej a psychickej nazývame vývin.
Jednou zo základných charakteristík vývinu je jeho smerovanie – od menej dokonalého k dokonalejšiemu. Vývin nespočíva v narastaní kvantity, ale jeho podstatou je zmena kvality. V tomto pohybe, smerovaní môžeme vidieť dva procesy: diferenciáciu a integráciu. Nové činnosti u človeka vznikajú diferenciáciou – rozčleňovaním už existujúcich činností, napr. pohyby ruky sa zjemňujú, zdokonaľuje sa senzomotorická koordinácia, dieťa je schopné čoraz väčšieho množstva pohybov a to isté platí aj pre psychickú stránku – rozširuje sa paleta citového prežívania, intelektuálnych výkonov, záujmová štruktúra a pod.
...

Najčastejšie používaná periodizácia vývinu v literatúre je:
1. Prenatálne obdobie (vnútromaterničný vývin)
Pre toto obdobie života je charakteristické, že sa tu vytvárajú všetky nevyhnutné predpoklady pre následnú samostatnú existenciu plodu. Pre vývin plodu je životnou otázkou spojenie s organizmom matky. Plod je aktívny, vyhľadáva pre seba najvýhodnejšiu polohu.

2. Obdobie novorodenca (od pôrodu do konca 1. mesiaca)
Túto fázu môžeme charakterizovať ako fázu adaptácie dieťaťa na nové podmienky prostredia (nový spôsob dýchania, prijímania potravy, vylučovania...). Dominantná činnosť dieťaťa je nepodmienená, reflexná (sací, úchopový, polohový, pátrací, vylučovací reflex...). Podstatnú časť dňa, približne 20 hodín vypĺňa spánok. Orientácia v prostredí pomocou zraku a sluchu je veľmi nedokonalá
...

Kľúčové slová:

psychický vývin

psychológia

prenatálne obdobie

obdobie dospievania

obdobie dospelosti



Obsah:
  • Determinácia vývinu osobnosti v celoživotnom cykle
    1. Prenatálne obdobie (vnútromaterničný vývin)
    2. Obdobie novorodenca (od pôrodu do konca 1. mesiaca)
    3. Obdobie dojčaťa (od konca 1. mesiaca do 1. roka)
    4. Obdobiebatoľaťa(od konca 1.r. do konca 3.r.)
    5. Predškolské obdobie (od 3 do 6 rokov)
    6. Mladší školský vek (6-11 rokov)
    7. Obdobie dospievania (11-12 rokov – 20-22 rokov)
    8. Obdobie mladej dospelosti (21 až35 rokov)
    9. Obdobie strednej dospelosti(35-45 rokov)
    10. Obdobie staršej dospelosti (45-60 rokov)
    11. Obdobie staroby (počiatočná staroba 60-75 rokov, pokročilá staroba od 75 rokov)
    Zákonitosti psychického vývinu
    Medzi všeobecné zákony patrí
    Špecifické (biopsychické) zákony vývinu
    Poruchy psychického vývinu
    Poruchy správania a emočné poruchy so zvyčajným začiatkom v detstve a počas dospievania
    Použitá literatúra

Zdroje:
  • PhDr. Marta Popelková – Poruchy psychického vývinu v detstve a v adolescencii
  • Maria Žebrowska – Vývinová psychológia detí a mládeže
  • M. Harineková – J. Štefanovič – Všeobecná a vývinová psychológia
  • Ivan Jakbčic – Základy vývinovej psychológie