Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 034   projektov
0 nových

Vývin narácie v detskej reči

«»
Prípona
.doc
Typ
diplomová práca
Stiahnuté
10 x
Veľkosť
4,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
39090
Posledná úprava
29.12.2011
Zobrazené
2 816 x
Autor:
vaderguy
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Hlavnou témou práce je vývin narácie v detskej reči. Práca je psycholingvistickou analýzou komunikátov 4 – 4,5-ročných, 7-ročných a 11-ročných detí. Je rozdelená do štyroch kapitol. Prvá kapitola porovnáva názory na výklad rozprávacieho slohového postupu v slovenskej a českej lingvistike. Druhá kapitola podáva obraz o súčasnom stave výskumu narácie detí na Slovensku i v zahraničí a poukazuje na nadväznosť práce na poznatky o vývine kategórie relačnosť v ranej ontogenéze detskej reči. Tretia kapitola opisuje metodologicko-metodické východiská realizovaného výskumu. Štvrtá kapitola uvádza konkrétne výsledky výskumu. Opisuje vyjadrovanie vzťahov v narácii detí z aspektu lingvistickej štruktúry (jednoslovné výpovede, predikát, menná fráza bez slovesa, jednoduchá veta, priraďovacie súvetie, podraďovacie súvetie) a z pohľadu naratívnej štruktúry (orientácia v čase/priestore, expozícia, problém, zauzlenie, riešenie, reakcia). Opisuje aj poradie rozprávania a hodnotenie pocitov, stavov a vlastností postáv príbehov. Konkrétne zistenia sú konfrontované s poznatkami z psychológie. Cieľom práce je vytvorenie modelu vývinu naratívnych schopností detí.

Kľúčové slová:

rozprávací slohový postup

rozprávanie

narácia

deti

detská reč



Obsah:
  • ÚVOD 9
    1. Rozprávací slohový postup v slovenskej a českej lingvistickej literatúre 11
    1. 1. Znaky rozprávacieho slohového postupu 11
    1. 2. Rozprávanie a jeho podoby 13
    2. Narácia v komunikácii detí 15
    2. 1. Narácia ako predmet výskumu naratológie 15
    2. 2. Domáci a zahraničný výskum narácie detí 17
    2. 2. 1. Výskum kategórie relačnosť v reči dieťaťa 20
    2. 2. 1. 1. Narácia a kategória relačnosť 22
    3. Metodologické a metodické východiská výskumu 24
    3. 1. Metodológia výskumu 24
    3. 2. Metodické postupy práce 24
    4. Vývin narácie v detskej reči (interpretácia výsledkov výskumu) 27
    4. 1. Lingvistická štruktúra 27
    4. 1. 1. Jednoslovné výpovede 28
    4. 1. 2. Výpovede pozostávajúce len z predikátu 30
    4. 1. 3. Menná fráza bez slovesa 32
    4. 1. 4. Jednoduchá veta (holá, rozvitá) 33
    4. 1. 5. Priraďovacie súvetie 36
    4. 1. 6. Podraďovacie súvetie 39
    4. 1. 7. Celkové zhodnotenie lingvistických štruktúr komunikátov detí 44
    4. 2. Naratívna štruktúra 47
    4. 2. 1. Orientácia v čase a priestore 49
    4. 2. 2. Expozícia 51
    4. 2. 3. Problém 54
    4. 2. 4. Zauzlenie 58
    4. 2. 5. Riešenie 60
    4. 2. 6. Reakcia 63
    4. 2. 7. Poradie rozprávania 66
    4. 2. 8. Hodnotenie, priama reč, perspektíva hovoriaceh 69
    4. 2. 9. Celkové zhodnotenie naratívnych štruktúr komunikátov detí 71
    ZÁVER 75
    POUŽITÁ LITERATÚRA 79
    PRÍLOHY

Zdroje:
  • BAJZÍKOVÁ, E. – DOLNÍK, J. 1998. Textová lingvistika. Bratislava : Stimul, 1998. 134 s. ISBN 80-85697-78-5.
  • BAJZÍKOVÁ, E. – ORAVEC, J. 1982. Súčasný slovenský spisovný jazyk : Syntax. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1982. 272 s.
  • DVONČ, L. a kol. 1966. Morfológia slovenského jazyka. Bratislava : Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1966. 896 s.
  • Encyklopedický slovník češtiny. 2002. Ed. P. Karlík, M. Nekula, J. Pleskalová. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. 604 s. ISBN 80-7106-484.
  • FINDRA, J. 2004. Štylistika slovenčiny. Martin : Osveta, 2004. 232 s. 80-8063-142-5.
  • GLEASON, B. J. 1997. The Development of Language. 4. vyd. Boston : Allyn and Bacon, 1997. 504 s. Podľa: KAPALKOVÁ, S. 2002. Vývin naratív v predškolskom veku. In Logopaedica V. Zborník Slovenskej asociácie logopédov. Bratislava : Liečreh Gúth, 1998. ISBN 80-889-32-10-6, s. 34 – 38.
  • HARČARÍKOVÁ, P. 2009. Naratívne textové štruktúry v reči detí predškolského a mladšieho školského veku. In Slovo o slove. Prešov : Katedra komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity, 2009. ISBN 978-80-8068-972-8, s. 70 – 74.
  • HENDL, J. 2005. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2.
  • HOFFMANNOVÁ, J. 1997. Stylistika a... (současná situace stylistiky). Praha : Trizonia, 1997. 200 s. ISBN 80-85573-67-9.
  • HORŇÁKOVÁ, K. – KAPALKOVÁ, S. – MIKULAJOVÁ, M. 2005. Kniha o detskej reči. Bratislava : Slniečko, 2005. 155 s. ISBN 80-9690-74-3-3.
  • HUBÁČEK, J. 1987. Učebnice štylistiky pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1. – 4. ročníku základní školy. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987. 224 s.
  • CHLOUPEK, J. a kol. 1991. Stylistika češtiny. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 296 s. ISBN 80-04-23302-3.
  • KAPALKOVÁ, S. 2002. Vývin naratív v predškolskom veku. In Logopaedica V. Zborník Slovenskej asociácie logopédov. Bratislava : Liečreh Gúth, 1998. ISBN 80-889-32-10-6, s. 34 – 38.
  • KESSELOVÁ, J. 2008. Sémantické kategórie v ranej ontogenéze reči dieťaťa. In Štúdie o detskej reči. Prešov : Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2008. ISBN 978-80-8068-701-4, s. 121 – 168.
  • KONČEKOVÁ, Ľ. 2005. Vývinová psychológia. Prešov : Vydavateľstvo Michaela Vaška, 2005. 311 s. ISBN 978-80-7165-641-2.
  • Krátky slovník slovenského jazyka [online]. 2003. Redigovali: J. Kačala – M. Pisarčíková – M. Považaj. 4. doplnené a upravené vydanie. Bratislava : Veda, 2003. Dostupný na internete: http://slovnik.juls.savba.sk/
  • ...