Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 035   projektov
0 nových

Dôvody vzniku záškoláctva a alternativy jeho prevencie u žiakov špeciálnych základných škôl

«»
Prípona
.doc
Typ
diplomová práca
Stiahnuté
1 x
Veľkosť
0,2 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
45263
Posledná úprava
22.09.2014
Zobrazené
1 434 x
Autor:
majka3384
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Práca sa zaoberá problematikou záškoláctva a jeho prevenciou u žiakov špeciálnych základných škôl. Práca obsahuje teoretické vymedzenie prevencie záškoláctva , popis príčin vzniku záškoláctva a charakteristiku žiakov špeciálnych základných škôl. Cieľom diplomovej práce je objasniť a charakterizovať problematiku záškoláctva u žiakov špeciálnych základných škôl a zároveň poukázať na možnosti prevencie voči tomuto nežiaducemu javu.

Práca sa zaoberá príčinami vzniku záškoláctva a možnosťami jeho prevencie u žiakov špeciálnych základných škôl. Hlavným cieľom našej práce bolo teoreticky spracovať problematiku záškoláctva u žiakov špeciálnych základných škôl a prostredníctvom prieskumu zistiť najčastejšie príčiny vzniku záškoláctva, ale aj najefektívnejšie možnosti prevencie tohto nepriaznivého sociálno - patologického javu v rámci špeciálnych základných škôl. Diplomová práca je členená do piatich hlavných kapitol. V rámci prvej kapitoly opisujeme samotného žiaka špeciálnej základnej školy. Uvádzame charakteristiky žiakov s ľahkým, stredným, ťažkým až hlbokým stupňom mentálneho postihnutia. V druhej kapitole sme našu pozornosť upriamili na definíciu špeciálnej základnej školy a na objasnenie vzdelávania žiakov v rámci troch vzdelávacích programov (variant A, B, C). Tretia kapitola je orientovaná na objasnenie problematiky záškoláctva ako poruchy správania. V tejto časti práce uvádzame príčiny, fázy, dôsledky a prevenciu záškoláctva. Prieskumnú časť našej diplomovej práce predstavuje štvrtá kapitola. Prieskum bol realizovaný formou dotazníka. Za výsledky našej diplomovej práce považujeme závery prieskumu a náš prínos vidíme v odporúčaniach pre prax.

Kľúčové slová:

Prevencia

Špeciálna základná škola

Záškoláctvo

Žiak špeciálnej základnej školy



Obsah:
  • Obsah
    Úvod
    1 Charakteristika žiaka špecialnej základnej školy
    1.1 Žiak s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia
    1.2 Žiak so stredným stupňom mentálneho postihnutia
    1.3 Žiak s ťažkým alebo hlbokým stupňom mentálneho postihnutia
    2 Špeciálna základna škola a vzdelávanie žiakov
    2.1 Vzdelávací program variant a
    2.2 Vzdelávací program variant b
    2.3 Vzdelávací program variant c
    3 Záškolactvo, ako porucha správania (kategorie zaškolactva)
    3.1 Príčiny a fázy záškoláctva
    3.2 Charakteristika dôsledkov záškoláctva
    3.3 Prevencia záškoláctva
    4 Prieskumná časť
    4.1 Metódy prieskumu
    4.2 Hlavný cieľ a problém prieskumu
    4.3 Prieskumné hypotézy
    4.4 Prieskumná vzorka
    4.5 Organizácia a spracovanie prieskumu
    4.6 Analýza výsledkov prieskumu
    4.7 Diskusia a vyhodnotenie výsledkov prieskumu
    Odporúčania pre prax
    Záver
    Zoznam bibliografických odkazov
    Prílohy

Zdroje:
  • BAJO, I. - VAŠEK, Š. 1994. Pedagogika mentálne postihnutých. Bratislava : Sapientia, 1994. 251 s. ISBN 80-967180-1-0.
  • BAKOŠOVÁ, Z. 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava : UK FF, Bratislava, 2008. 251 s. ISBN 978-80-969944-0-3.
  • BIELIKOVÁ, M. 2003. Záškoláctvo a jeho príčiny. In Vychovávateľ- časopis pedagógov. ISSN 0139-6919, 2003, roč. XLVIII, č. 9, s. 16.
  • KYRIYCOU, CH. 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005. 151 s.
  • ISBN 80-71789-45-3.
  • Ministerstvo školstva Slovenskej republiky. Štátny pedagogický ústav Bratislava. Vzdelávací program ako súčasť štátneho vzdelávacieho programu schválilo pod číslom CD-2008-18550/39582-1:914 dňa 26. mája 2009.
  • SLOVÍKOVÁ, M. - DUGOVIČOVÁ, M. 2005. Výskyt záškoláctva a problémové správanie žiakov základných a stredných škôl v SR. In Prevencia. ISSN 1336-3689, 2005, roč. 4, č. 4.
  • SPECK, O. 1991. System Heilpädagogik: eine ökologisch reflexive Grundlegung. München u. Basel : e. Reinhardt, 1991, 456 s. ISBN 978-34-970123-6-7.
  • ŠVARCOVÁ, I. 2000. Mentální retardace: vzdělávaní, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2000. 178 s. ISBN 80-7178-506-7.
  • VÁGNEROVÁ, M. 1999. Psychopatologie pro pomáhající profese: variabilita a patologie lidské psychiky. 1. vyd. Praha : Portál, 1999. 448 s. ISBN 80-7178-214-9.
  • VAŠEK, Š. 2003. Základy špeciálnej pedagogiky. Bratislava: Sapienta, 2003. 210 s. ISBN 80-968797-0-7.
  • VAŠUTOVÁ, M. 2005. Pedagogické a psychologické problémy dětství a dospívání. Ostrava : Ostravská univerzita, 2005. 280 s. ISBN 80-7042-691-8.
  • VÍTKOVÁ, M. 2003. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teórie a praxe. Brno : MSD, 2003. 248 s. ISBN 80-866633-07-1.
  • Vyhláška MŠ SR č. 43/ 1996 Zb. z 26. januára 1996 o podrobnostiach o výchovnom poradenstve a o poradenských zariadeniach
  • Vzdelávací program ako súčasť štátneho vzdelávacieho programu schválilo Ministerstvo školstva Slovenskej republiky pod číslom CD-2008-18550/39582-1:914 dňa 26. mája 2009.
  • Ústava Slovenskej republiky č.460/1992 Zb. v znení ústavného zákona č.244/1998 Z.z., ústavného zákona č.9/1999 Z.z., ústavného zákona č.90/2001 Z.z.(úplné znenie ústavy SR č.135/2001 Z.z.), ústavného zákona č.140/ 2004 Z.z., ústavného zákona č.323/2004 Z.z.
  • zákon č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov